tirsdag den 10. december 2013

10. december - Sneflokke kommer vrimlende


Dagens " låge" handler om hjemmelavede snefnug.

For nogle år siden, da jeg stadig boede på kollegie valgte jeg at lave en masse snefnug til at sætte på vinduerne, for at skabe julestemning og snevejr, selv når det ikke sneede :) Jeg fik mange positive kommentarer på dem, så de blev troligt sat op år efter år, trods det var et omfangsrigt projekt ;)

Nu er snefnugene flyttet med til den nye lejlighed og fundet deres nye plads i vores kontorvinduer. Her skaber de stemning og hygge, i et rum uden ret meget andet julepynt.




Jeg vil i dag dele mine snefnug i en lille DIY. De er nemlig ikke så svære at lave, dog tager det tid, hvis man vil lave mange ;)

Man skal bruge pap (evt. papir), passer, lineal, blyant og en spids saks.

Man starter med at lave en skabelon, så man ikke skal tegne et nyt snefnug hver gang :)

Først tegner man tre cirkler i samme midtpunkt, men med forskellig radius (som på billedet).


Herefter skal man bruge linealen til at tegne streger imellem den inderste og midterste ring ud fra midten. 


Derefter tegner man streger mellem den midterste og den yderste ring, som ligger parallelt me de første streger.


Når man har tegnet "arme" hele vejen rundt, så skal snefnugget klippes ud med en spids saks, og så er det klar til brug :)


Jeg har selv valgt at lave to størrelser, for at få lidt variation :) Derudover har jeg valgt at lave alle snefnug i pap, da det holder bedre og snefnuggene derfor holder til "genbrug". Man kan også lave dem i almindeligt kopipapir, men så skal man bare være forberedt på, at lave nye til næste år ;)

Til ophæng har jeg brugt et stykke tape til hver, som er rullet sammen, så det klistre hele vejen rundt på ydersiden :)

God aften og god snefnugsproduktion ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar